Nog geen week na de moderne bank Revolut bekend maakte voor de Britse en Duitse klanten een MVNO aanbod te hebben volgt concurrent N26 met een aangepaste kopie. Staan we – vlak voor de zomerperiode – nu aan een offensief van alle “neobanken†in Europa waar de traditionele telco’s en MVNO’s zenuwachtig van moeten worden?
Verschillen
De verschillen tussen het aanbod van Revolut en N26 zijn duidelijk zichtbaar. Het begint er mee dat Revolut werkt met een wachtlijst, terwijl N26 de inschrijving schijnbaar voor iedereen open heeft staan .
Revolut heeft al een langer een roaming aanbod, terwijl N26 voor het eerst deze markt betreedt. De prijzen zijn ook anders. Revolut schermt met 20GB (UK) en 40GB (DE) voor 12,50 pond, dan wel Euro voor de klanten in die twee landen. N26 heeft drie tarieven op basis van 10GB, 30GB en 100GB. One-size for all versus keuze. Belminuten en sms is in beide gevallen “onbeperktâ€.
Voor “iedereenâ€
Het begrip “iedereen†moet wel gelezen worden als klanten van de bank. Beide aanbieders stellen als eis dat men klant is, want de werking en afrekening van de verplichte eSIM is geïntegreerd in de bankapp.
Deze verplichting is begrijpelijk, en de manier waarop N26 dat vertelt maakt direct duidelijk dat het mobiele aanbod maar een doel dient: klanten voor de bancaire diensten werven. “Open een N26-account en bestel vervolgens een N26 SIM-abonnement. Geniet van gratis bankieren zonder verborgen kosten, verdien rente op je spaargeld en investeer in aandelen en ETF’s zonder transactiekosten”.
Concurrentie is goed
Bij het bericht over de stap van Revolut is al de vraag gesteld of dit een gamechanger wordt en de gevestigde orde zich ongerust moet maken. Als slechts één “neobank†dit doet dan zal de impact gering zijn. Revolut is de eerste, maar heeft er belang bij dat de concurrentie ook deze stap zet. Pas dan volgt er meer aandacht voor dit soort aanbod en kan de marketingmachine vaart maken.
De plussen die we zien – en voor alle duidelijkheid dit gaat over de VK en DE markt – is dat consumenten meer keuze krijgen bij het kiezen van een MVNO.
Generaties
Niet zomaar consumenten, want deze banken trekken amper digitaal inactieven of personen boven de 50 jaar. Van de “jeugd†wordt beweerd dat die weinig merktrouw is en het imago van de leverancier belangrijker dan de rest. Met dat in het achterhoofd kan dit soort aanbod dus de markt opschudden en dat is een plus.
Wie denkt: “waarom zou ik mijn 06 nummer onderbrengen bij een bank?†geeft daarmee aan niet tot de primaire doelgroep van deze banken te horen.
De groep die hier geen enkele moeite mee heeft, zal zeer waarschijnlijk ook nul affiniteit hebben met triple-play aanbod van een telco waarin nog lineaire tv zit. De bundeling van mobiel internet en bankieren is voor jongere generaties veel natuurlijker.